Americanii au ,,invadat'' Ciumarnarul
Trupe de elita,
inarmati cu tehnica foto de ultima generatie, in asteptarea startului.
Aveti grija pe unde
umblati!
Sezatoare
Elisaveta Patraucean, gazda sezatorii, impleteste
,,sarad'' pentru ornamente la sumane.
Elena Hantari
impleteste ,,coltuni''
La ,,sucala'', Livia Chira
Materie prima pentru impletit si tesut.
Elisaveta I. Patraucean face ,,torturi pe
rastitori'' (nu sunt comestibile)
Lui Vasile
Tarnovetchi i s-a ,,incalcit tortul pe vartelnita''
,,Puii'' cusuti de catre Stela Ursulean,
piese de rezistenta in portul traditional.
Musafirii ,,spioneaza'',
printre gard, tehnica de lucru.
Dupa atata munca un ,,balmus'' si niste lapte acru
servite cu linguri de lemn, din strachini de lut.
Iata un mod eficient de a face reclama turismului bucovinean, fara a ingropa milioane de euro in frunze.
Iata un mod eficient de a face reclama turismului bucovinean, fara a ingropa milioane de euro in frunze.
V. Patraucean
Multumim
d-lui Casian Balabasciuc pentru sprijinul acordat !
Vecinii
Comportamentul vecinilor noștri
muntenegreni în timpul tragicului accident al românilor, articolele domnului
Dumitru Teodorescu, mai ales articolul ”Puțul vecinului”, mi-a insuflat o nevoie
răscolitoare de a scrie.
Viața
este dură spre a trăi în comun și a fi legați între noi prin firele nevăzute
ale întâmplărilor. Interiorul omului ascunde caracterul lui, temperamental,
bucuria. Comportamentul dintre oameni ne poate aduce liniște, pace sufletească
ce nu are preț pe lume sau ne poate
adduce tristeți care se cuibăresc într-un colț de suflet, rămânând ca
cel în suferință să se roage lui
D-zeu să-i dea putere pentru a rezista. Vecinii se apropie unii de alții prin
respect, iinceritate, corectitudine. Adeseori ei sunt mult mai de preț ca
rudele. Nu întotdeauna membrii familiei
trăiesc în aceeași localitate. La orice nevoie, apelezi pentru ajutor la vecin.
Dar dacă nu poți să ajuți pe vecin cu nimic, atunci din toate puterile să te
străduiești să nu dăunezi nimănui și în
niciun fel. Mai bine sărac și drept, decât bogat și nelegiuit. Câte suferințe
produce norocul cu bogăția ! Țări întregi au dispărut din această cauză. De ce
să-ți dorești bogăția ca pe un noroc? Norocul nu te face nefericit, în schhimb
bogăția i-a înghițit pe mulți precum potopul. Voi descrie comportamentul dintre
dintre vecini din comuna în care trăiesc( dintre o parte din vecini). Nu void a
nume pentru că nu mi-am cerut voie.
O
locuitoare a comunei noastre a cumpărat o casă naționalizată cu o livadă de
pomi fructiferi ce a aproape mai mult decât casa. În
planul întocmit pentru cumpărarea casei
era trecută livada și 10 ari de teren, în total vreo 154-15 ari. Cum pe atunci
nu se puteau vinde decât 10 ari, pentru livadă s-a plătit arenda. Având un
vecin foarte descurcăreț, acesta având funcție administrativă într-o instituție
cu foarte multe avantaje, năzuind la mai mult și tot mai mult, cu ajutorul
organelor de conducere a comunei, intră ”cu bocancii” în livada vecinei, taie
20 de pșomi fructiferi, construioește grajd și șură uriașe, un poclit pentru
fân, apoi văzând că lucrurile sunbt atât de ușor, că I se îndeplinesc toate
\dorințele ca în ”Peștișorul de aur”, a construit un gard de fier, cu poartă
din fier, ocupând toată livada, așa încât proprietara casei cumpărate nu mai
are acces în livadă, iar gardul este
aproape de anexa ei, această anexă este aproape de nefolosit. Nu a ajutat la
nimic plângerile ei către organele comunale, județene. Avantajele material primite erau mai de valoare decât
suferințele, tristețile, disconfortul sufletesc al celor nedreptățiți.
Ei au
considerat că terenul este al statului și fac ce vor cu el. Ori omului este
permis să facă orice, dar nu ceea ce nu trebuie.
Văzând așa
un success în îndeplinirea tuturor dorințelor, doritorul pentru mai mult și tot mai mult, a pus ochii pșe
mica avere a altui vecin- doi oameni în pragul morții ambii. A început să-i
viziteze, să-i încânte și la urmă ” le-a suflat gospodăria., neținând cont că aceștia aveau o nepoată rămasă de mic copil orfană și pe
care a luat-o unchiul ei și a crescut la casa lor. Unchiul nu a dat-o la
școală. Și ca să i se piardă urma,a dat-o ca servitoare în altă comună, iar
banii îi lua el. Cu toate că familial care a slujit a vrut ca
ea să rămână definitiv acolo, ea s-a întors în familie.a lucrat ca un bărbat,
în pădure, la îngrijirea cailor, peste tot unde era solicitată fiind o opilă
ascultătoare și harnică.Pentru construirea căsuței a cărat bârne, scânduri cu
cărița, adeseori în spinare.
S-a
căsătorit cu un bărbat harnic, priceput și înțelegător. Au construit împreună o
casă lângă unchiul ei ca să poată să-l îngrijească în cvontinuare, unchiul
suferind un accident cerebral, rămânând cu un sever hanfdicap. Și cei 3 copii ai noii familii l-au ajutat pe
unchiul și mătușa lor. sar au rămas și ei orfanbi de tată, acesta decedând în
floarea vârstei. Dar, atât văduva, cât și cei 3 copii orfani bine educați,
ascultători au lucrat în înțelegere, făcând față necazurilor. Unchiul nu a
înfiat orfana din neglijență, din neștiință. Când acești bătrâni erau pe moarte
”vecinul cu success” a început să-i viziteze foarte des. Când
nepoata sau copiii ei aduceau mâncare la ora 7, soția ”omului de succes” déjà era la muribunzi la
ora 6. Și uite așa, spunând că-i duce la Rădăuți la un control medical, i-a dus la
notariat și, hoțește, a perfectat actele făcându-se el stăpânul peste tot. Nu
l-a impresionat lacrimile copiilor orfani, lacrimile văduvei, oprobiul satului,
nimic, nimic, era mândru și fericit că are
lărgime, 3 case.
Păgubita nu a avut posibilitatea de a
se judeca ținând cont de puterea financiară a ” omului cu success” peste tot,
ținând cont de dreptatea în justiție, de pățania vecinei ei cu livada.
Au
suferit toți și văduva și copiii ei, s-au rugat la dumnezeu să-I ajute să poată
trece peste această nedreptate și suferință. Vecinul cu success nu s-a oprit,
chiar dacă a avut 3 case, anexe construite sub nasul vecinei cu livada. A
construit o altă casă pe terenul obținut pe numele băiatului lui, unde s-a și
mutat. Dar cum de la primărie se atribuiau 8 sau 10 ari, el nu s-a mulțumit
doar cu atât. Solivită organelor de conducere ale primăriei acordarea în
arendteren vecin cu casa nou construită.
Lucru care I se îndeplinește pe loc. De la 4 familii necăjite, care au scos bolovanii cu căruța
din loturile acordate în folosință, se iau parcele gata lucrate și se acordă
”omului cu success”. Nu doresc a-l judeca, arăt doar faptele. Cu toate că a
avut ca studii doar 7 clase primare,s-a descurcat excepțional la locul de
muncă. A avut funcție de răspundere, unde trebuiau și cunoștințe în domeniul veterinar.
El s-a descurcat foarte bine. Probabil a dorit ca cei 5 copii să-i fie alături.
Dar copiii, fiind foarte cuminți, harnici, și-au croit drumul lor și sunt oameni demni
la casele lor,iar 2 case ale tatălui lor stau pustii.
Și ca pensionar el a lucrat foarte mult, având o condiție
fizică excepțională. În afara lucrului în câmp, în gospodărie, s-a ocupat și
cu albinăritul. Întreg satul a rămas consternat la auzul că un om atât de
puternic, de neînvins de nimeni , a putut fi învins de niște atât de mici
vietăți, de altfel și atât de folositoare!!! Tocmai ca, albina- stema omului
înțelept și harnic. Probabil, când s-a –nălțat la stele, s-o fi întâlnit cu
soții celor nedreptățiți pentru că și soțul vecinei cu livada, și soțul copilei
orfane, și soții celor 4 familii cu parcele luate sunt plecate fără întoarcere.
Aceștia l-o fi întrebat la ce i-a folosit atâta avere, pentru ce a produs atâta
suferință, pentru ce i-a întunecat zilele, de ce i-a furat bucuria de a trăi în
liniște și pace ??? Familia celui plecat definitiv din această lume nu a tras
nicio concluzie, nu a avut de învățat din această lecție de viață, pe care ar
fi trebuit s-o însușească cu responsabilitate !!! și să îndrepte tot ce s-a
greșit ! Când vecina cu livada a cerut organelor în drept să i se atribuie
măcar ce a rămas din livadă în arendă, nora ”omului cu succes” a spus: ”Să
nu-mi calci în ogradă!”
Visul la
succes și onoruri ne poate lua ”fața” până acolo unde riscăm să ajungem sclavii
propriului nostru vis. Se știe că nu este fericit acela care năzuiește mereu la
mai bine, la mai mult, ci acela care știe să fie mulțumit de ceea ce are.
Brodina, Gheorghe Artemiza
Cu Ada Daneliuc, despre dragostea de Brodina şi dragostea de cântec
"În nordul Bucovinei, aproape de graniţa cu Ucraina, există un sat în care se păstrează neatis un strop din veşnicia etniei huţule. Un sat în care oamenii au crescut sub frica lui Dumnezeu şi au dus tradiţiile din moşi-strămoşi. Până şi numele aşezării, Brodina, pare să sugereze că oamenii de aici şi-au aşezat gospodăriile de-a lungul brodului Suceava. În Brodina, mirificul tărâm dintre păduri, trăiesc, de sute de ani, huţulii, oamenii imprevizibili şi adânci că pădurile în preajma cărora şi-au aşezat casele gospodarii primitori, frumoşi şi mândri ca şi straiele pe care le poartă. Aici firescul şi naturalul se împletesc dând naştere unei armonii desăvârşite”. Aşa ne povestea recent, într-un mesaj adresat ziarului, Ada Daneliuc
În satul de munte Brodina – povesteşte Ada Daneliuc –, în care jarul luminează şi încălzeşte casa, unde se spun poveşti şi se înfiripă doine şi balade, nu există femeie, gospodină care să nu ştie să ţeasă la război, să toarcă sau să împletească. Dintr-o mână de mărgele, o gospodină creează o grădină cu flori pe o ie. „Nu cred să existe alt loc în Bucovina în care limba ucraineană, meşteşugurile şi portul să fie transmis atât de curat în zilele noastre. Sufletul huţul, pe cât e de mândru, pe atât e de sensibil şi înţelege viaţa ca pe o manifestare a frumosului. La şezătorile din sat, fuioarele se torc pe ritmuri de huţulcă şi, pe frumoasele cântece ucraineşti, firul iese cu o dragoste specială. Doinele, baladele, cântecele de dor sau de nuntă reprezintă, şi în vremurile noastre, aceeaşi linişte şi bucurie pe care o reprezentau şi în vremurile de altădată. Dragostea de cântec este una nemărginită, proprie în special femeilor huţule, cântecul însoţindu-le atât la momente de bucurie în viaţa lor, cât şi în cele de tristeţe”.
„Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu mă regăsesc în spiritul folclorului ucrainean, folclorului autentic din zona de munte specific comunei în care am copilărit, specific etniei din care fac parte, etniei huţule. Sunt mândră că m-am născut într-o familie atât de frumoasă, iar acum îmi trec prin minte imaginile «când bunica ne împletea şosetuţe sau mirosul gogoşilor calde, când mama le scotea din cuptor». Şi acum văd cum pomii din grădină tânjesc după vremurile de altădată. Dragostea de cântec mi-a fost insuflată de la o vârstă fragedă de mama mea, care a fost însoţită de momente bune şi frumoase, cât şi cele de dor, de supărare. Mama, pentru noi este şi mamă şi tată. Chiar dacă mi-am pierdut tatăl de la o vârstă fragedă, este ca o leoaică care îşi apăra puii şi îi ţine lângă ea. Există frunze care nu cad oricât de tare ar bate vântul… Există oameni şi fapte care nu se uită, chiar dacă uitarea este o lege a firii” ne transmite Ada Daneliuc.
Ea mărturiseşte că deşi s-a confruntat cu greutăţi a rămas optimistă şi ambiţioasă, „dar cu frică de Dumnezeu”. „Alături de familie mi-am învelit copilăria în cântecele pe care le cântăm cu atâta dragoste şi în care îmi găseam liniştea. Vara, prin poienile luminoase şi mândrele păduri care înconjoară satul, cântam cu o dragoste nemăsurată cât era ziua de mare”.
Ada Daneliuc găseşte şi o concluzie mărturisirilor sale: „Dragostea de cântec îmi va rămâne mereu în suflet. Voi persevera în slujba cântecului popular huţul, promovându-l şi împărtăşindu-l cu toţi cei care iubesc adevăratele valori!”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu